Az apologetika tárgy felkészít:
Miért osszuk meg a gyermekekkel az evangéliumot? A gyermek előtt még egész élete nyitva áll, hogy szolgálja Istent, ha már gyermekkorában megismerhette Őt, és átadhatta életét Krisztusnak. A gyermekszolgálat célja, hogy a gyermekek az Úr Jézus tanítványaivá váljanak, életük megváltozzon, átformálódjon!
A tantárgy keretében, bibliai igék alapján megvizsgáljuk, hogyan tekint Isten a gyermekekre. Áttekintjük a gyermekek hitfejlődésének és lelki-szellemi fejlődésének fontos szakaszait, feltárjuk, hogy a gyermekeknek is szükségük van a megváltásra, mert ők is támadás alatt állnak, az üdvösség ígérete nem korosztályhoz kötött. Megvilágítjuk a gyermekszolgálat stratégiai lényegét: „Gondolj Teremtődre ifjúságod napjaiban, mielőtt megérkeznek a gonosz napok és elközelegnek az évek, amelyekre azt mondod majd: nem tetszenek nekem.” (Préd 12,1)
Isten szereti és meg akarja menteni a gyermekeket. Hiszen ők is elveszettek, szükségük van a Megváltóra. Támadás alatt vannak. Isten megparancsolta, hogy minden népet érjünk el az evangéliummal, és ebbe beletartoznak a gyermekek is. Az üdvösség ígérete nekik is szól. A gyermekeknek könnyebb elfogadni Krisztust, mert nyitottabbak, fogékonyabbak. Ők a jövő nemzedéke, gyülekezete!
A mai gyülekezeteinket valakik, valamikor plántálták. Ez hozzátartozik baptista örökségünkhöz és identitásunkhoz.
Ismerjük meg jobban, hogy miért is plántálunk gyülekezeteket (bibliai és missziológiai okok); mi kell egy gyülekezet alapításához; milyen egy olyan gyülekezetplántálás, ami gyülekezetsokszorozódáshoz vezet; valamint nézzük meg a különböző gyülekezetplántálási típusokat.
A tantárgy célja, hogy a tanulók megismerjék a bibliai lelkigondozás alapjait és határait. Tudjanak különbséget tenni a különböző segítő foglalkozások között. Felismerjék, hogy hívő életünk egyik fő szolgálati területe a „másik” mellé állás, krízishelyzetben segítségnyújtás. Ha valaki tanulmányai közben felismeri, hogy ezen a területen van elhívatása, legyen rálátása, hogy hol, hogyan képezheti tovább magát.
A tanórákon a következő témákról lesz szó:A tárgy célja olyan kommunikációelméleti tudás és gyakorlat megszerzése, amellyel gyümölcsözően szervezhető a gyülekezeti belső és külső kommunikáció, valamint a külső közönséggel való kapcsolat erősítése, ápolása.
A tárgy segítséget nyújtAhhoz, hogy tudjam magam definiálni, nem csak az a fontos, hogy ki vagyok, hanem az is, hogy el tudjam magam helyezni az adott társadalomban. Ezt pedig csak úgy tudom elérni, ha önmagamon kívül (és természetesen Istenen kívül!) az adott társadalmat is ismerem. Ismernem kell annak funkcióját, struktúráját, mozgatórugóit. Ezek az órák arra lesznek jók csupán, hogy néhány társadalmi, funkciót/diszfunkciót felvillanás szerűen megismerjünk.
A tantárgy ismeretanyagának és szemléletének elsajátításával a hallgatók tanulmányaik elején egy olyan “útikalauzt” kapnak, amely segítségével elkerülhetik mind a rajongó, tudománytalan, mind a liberális vagy szünkretista teológiai zsákutcákat. Miközben képes tájékozódni a teológiai irodalom széles és színes palettáján, tudományos és spirituális attitűdjében megerősödik a “sola scriptura” reformátori irányelv. A tantárgy célja a teológia, mint tudomány alapelveivel, a teológia témaköreivel és legfontosabb szakkifejezéseivel való megismerkedés.
A személyiség és hit végleges kiformálódása folyamatában a tinédzserkor kiemelkedő jelentőségű. A gyülekezet elvesztheti a tiniket vagy lángra gyújthatja bennük a szeretetet Isten felé, és segíthet nekik keresztény személyiséggé formálódni. A gyülekezet tinédzser munkája az egyik legfontosabb szolgálat. Ennek gyakorlatáról szól ez a tananyag.
Az ifjúság a gyülekezet jövőjének része, így lényeges missziós és szolgálati terület. Fontos az, hogy a közösségeinkben evangelizációs fókuszú, gyülekezet kompatibilis, helyspecifikus ifjúsági munka folyjon. Ez a tantárgy ebben szeretne segítséget nyújtani.
A tanórákon a következő témákról lesz szó:Hitvallásunk és tapasztalatunk alapján Atyánknak a Bibliában adott kijelentése alapján ismerhetjük meg az Ő tervét, akaratát életünkre, gyülekezeteinkre, szolgálatainkra nézve. Az Ószövetség és Újszövetség alapos ismerete segít minket az Érte végzett munkánkban. A tanegység elsődleges célja az, hogy a hallgató tovább növekedjen Isten iránti bizalmában, megtanulja és megszeresse az Ige rendszeres tanulmányozását, másodsorban pedig az, hogy átfogó képet kapjon a Biblia tartalmáról és fő hangsúlyairól.
Vezetői szempontból a vezetés két kulcsterülete. A kurzus keretében megismerjük a delegálás akadályait és lépéseit. A motiválás területén megismerjük azokat a motivátorokat, amelyekkel érdemes számolni. Gyakorlati tanácsokon keresztül praktikus és alkalmazható tanácsokkal segítünk kifejezetten gyülekezeti környezetben használni ezeket.
Az egyház fejlődésének időbeli és térbeli növekedését vizsgáljuk a történelem folyamán. Különösen is igyekszünk azokat a "csomópontokat" megkeresni, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak a teológiai gondolkodás fejlődésében. Baptista hangsúlyokat adunk a nagyobb, vázlatos áttekintésnek. A cél, hogy történeti és missziós szempontból az összefüggések érthetővé váljanak.
A Gyülekezet és kiscsoportok egy gyakorlati tantárgy, amely a gyülekezet egy lényegi alkotóelemével, a kiscsoporttal foglalkozik. Kitér a kiscsoport bibliai, teológiai megalapozására és a kiscsoportrendszer minden gyakorlati kérdésére: kialakítására, a kiscsoport levezetésére és szolgálattevőire. A tantárgy célja, hogy értsük a kiscsoport lényegét, helyét a gyülekezeti életben, és képesek legyünk kiscsoportot megtervezni és vezetni.
A gyülekezeti élet és család témakör a család és gyülekezet egymásra gyakorolt kölcsönhatását és ennek jó irányba történő elősegítését vizsgálja a Biblia tükrében. A résztvevők segítséget kapnak az jó gyakorlatok megismeréséhez, a diszfunkcionális és a jól működő család feltérképezéséhez, valamint a mai élethelyzetek megfelelő kezeléséhez, amelyek megjelenhetnek gyülekezeteinkben. Az óra keretében a mai társadalomban jelen levő, az ideálistól eltérő családi szerkezetek irányába történő érzékenyítés is fontos része a képzésnek.
A helyi gyülekezet szolgálata mind saját tagsága felé, mind a település és a tágabb környezet lakói felé komplex. Ugyanakkor mélységi dimenziója a hitre segítő (evangélizációs) szolgálat, és a hitre jutottak érett tanítvánnyá történő nevelése. A tantárgy során megismerjük az egyéni és a gyülekezeti evangélizációs szolgálat bibliai alapjait, motivációját és gyakorlatát, beleillesztve ezt a tanítványnevelés komplex folyamatába. Részletesen foglalkozunk azzal, hogy hogyan válhatunk magunk Krisztus tanítványává, és hogyan tehetünk másokat is azzá. A főbb iskolák modelljeinek ismertetése után javaslatot teszünk egy ma, hazánkban (is) releváns tanítványnevelő szolgálati modell alkalmazására, és ismertetjük az azt támogató szakirodalmat.
A tantárgy célja, hogy a hallgatókat közös gondolkodásra hívja arról, hogy mit jelent számukra a Biblia, mint Isten kijelentése. Célunk, hogy elsajátítsák a bibliaértelmezés legfontosabb szabályait és kereteit, hogy a Bibliát olvasva helyesen tudják értelmezni azt, és ennek eredményeképpen helyes istenképük legyen. Cél továbbá, hogy a hallgatók megismerjék azokat a legfontosabb bibliaolvasási technikákat, melyek a mindennapi bibliaolvasási gyakorlatuk során megkönnyítik számukra a megértést.
A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek rövid igehirdetésekre, buzdításokra, vagy tanításokra felkészülni és érthető, követhető módon előadni azt. A tárgy keretében szó lesz többek között a magyarázó igehirdetésről, az igehirdetés különböző típusairól, azok előnyeiről és hátrányiról; majd arról, hogyan kell mindezeket gyakorlatba ültetni. A tanórák során a hallgatók oktatói segítséggel elkészítenek egy igehirdetés vázlatot, mely tartalmazza a következő elemeket: alapige, téma, cím, cél, bevezetés, tárgyalás, befejezés.
Az Istentisztelet című kurzus a gyülekezeti élet egy fontos elemével, az istentisztelettel foglalkozik. Kitér az istentisztelet bibliai, teológiai megalapozására és minden gyakorlati kérdésére: kialakítására, levezetésére és szolgálattevőire. A tantárgy célja, hogy értsük az istentisztelet lényegét, helyét a gyülekezeti életben, és képesek legyünk istentiszteletet megtervezni és vezetni. Meggyőződésre jussunk, hogy minek mi az értelme az istentiszteleten.
A konfliktusok az életünk természetes részei, társas kapcsolatok nem léteznek konfliktusok nélkül. A jó kapcsolatok egyik titka a jó konfliktuskezelés. A Krisztust követők éltében sincs ez másképp. Általában keresztyének a konfliktust rossznak érzékelik ezért igyekeznek elkerülni. De összhangban van-e ez a szemlélet Isten Igéjével?
Ebben a kurzusban megtanuljuk, hogyEgyre több ember érzi magát túlterheltnek, feladatai ellátásában akadályozottnak. Sokaknak ismerős az állandó nyomás, az idő szorítása, az egyre kényszeresebb munkavégzés. Mindezek jelzői lehetnek a kiégésnek, amellyel foglalkozni kell, hogy újból megtalálható legyen az élet- és munkakedv.
A kurzus során lehetőség van megismerkedni a burnout szindróma jellemzőivel, a kialakulásának a folyamatával. A tanultak segítséget jelentenek a megelőzésben, a felismerésben és a kezelésben. A kurzus lehetőséget ad annak a megfogalmazására, hogy mit tehetünk magunkért, hogyan tudjuk csökkenteni a terhelésünket. A kurzus során lehetőség van annak a megfogalmazására, hogy hogyan alkalmazhatjuk magunkra az igei iránymutatást: „Legyen gondod önmagadra és a tanításra, maradj meg ezek mellett, mert ha így cselekszel, megmented magadat is, hallgatóidat is.” (1Tim 4,16)
A missziológia egy speciális tudományág, amelyben a teológia és a szociológia találkozik - azaz a hittudomány és a társadalomtudomány. Isten és ember. A Szentírásban Isten emberei küldetést kapnak. Az Isten missziójában (Missio Dei) veszünk részt mindannyian. A tanórák során áttekintjük ennek bibliai alapjait. Röviden felvázoljuk az elmúlt időszakok missziológiai paradigmáit, hogy ezek alapján eljussunk a kortárs (jelenleg is nagy változásban lévő) felfogásig és gyakorlatig. Megismerjük a nemzetközi viszonylatban és hazánkban alkalmazandó kontextualizáció elemeit, a kortárs missziói dinamikákat. A főbb irányzatok modelljeinek ismertetése után javaslatot teszünk egy ma, hazánkban (is) releváns missziói felfogás alkalmazására, és ismertetjük az azt támogató szakirodalmat.
A nyilvános kommunikáció tárgy felkészíti a hallgatókat a keresztény hittel kapcsolatos nyilvános megszólalásokra.
Mint például:A kurzus során elméleti ismeretek elsajátítására és ezek gyakorlati kipróbálására is lesz mód.
A vezetés elsősorban felelősséget jelent, és ez a felelősség ott kezdődik, hogy először is magadért vállalsz felelősséget, megtanulod vezetni a saját életedet. Nem elsősorban hatékonyságról, hanem eredményességről szeretnénk beszélni.
Témák lesznek még:A rendszeres teológia egy olyan tudományág, ami arra a kérdésre válaszol, hogy mit tanít nekünk ma a Biblia egy-egy megadott teológiai témáról. A rendszeres teológia összegyűjti és értelmezi az összes releváns bibliai igeszakaszt az adott témával kapcsolatban, és összefoglalja azokat rendszerezett formában. Például, sok bibliai könyv beszél az angyalokról, viszont nincs egyetlen könyv sem, amelyben megtalálnánk az összes róluk szóló információt. A rendszeres teológia összegyűjti ezeket a Biblia könyveiből, és rendszerbe foglalja őket. A rendszeres teológia tehát, fontos témákban a Biblia tanításainak rendszerekbe foglalása.
Az újszövetségi gyülekezet Jézus vérén megváltott emberek mennyei testülete, ugyanakkor az egyidőben és egy földrajzi környezetben élő emberek közössége a földön. Mint közösség rendelkezik valamilyen mértékű vagyonnal, mely a gyülekezetet alkotó emberek önkéntes adománya. Ilyen adományként tekintünk a tagok odaszánására akár idejük akár szaktudásuk tekintetében, de a gyülekezet birtokában lévő tárgyi eszközök (ingatlanok, ingóságok) és a pénzeszközök is a gyülekezeti vagyon részét képezik. A gyülekezet vagyona nem öncélú, hanem arra adatott, hogy a gyülekezet betöltse az Istentől kapott küldetését! Éppen ezért a gyülekezeti vagyon kezelésével foglalkozó gyülekezeti munkatársak felelőssége kettős: egyrészt Isten felé tartoznak elszámolással a rájuk bízott gyülekezeti vagyon felhasználásáról, másrészt emberek felé tartoznak beszámolóval, hogy mire fordították az önkéntes adományokat illetve a gyülekezet rendelkezésére álló anyagi erőforrásokat. A sáfársági szemlélet biblikus látást ad e fontos anyagi terület helyes gyakorlásához.
Napjainkban mérhetetlenül nagy szükség van arra, hogy az emberek eligazodjanak saját életükben, és saját életükért felelősséget vállaljanak. Hogyan tudunk segíteni valakinek úgy, hogy közben az életéért és döntéseiért folyamatosan nála maradjon a felelősség?
Ez a kurzus abban fog segíteni neked, hogy ha lehetőségeket látsz valakiben, akkor hogyan tudsz úgy mellé állni, hogy ki hozza magából a legtöbbet.
Olyan kérdéseket fogunk körbejárni, hogyOlyan kérdéseket fogunk körbejárni, hogy a másokat segítő, fejlesztő melléállás miben hasonlít és miben különbözik a bátorítástól, lelkigondozástól, tanítványozástól? Kinek lehet erre szüksége? Milyen szemléletmódra és készségekre van szükség hozzá? Ilyen készségek pl. Ítélkezés mentes meghallás. Minősítés mentes visszajelzés. A kérdezés ereje és technikája. Az elfogadó, empatikus jelenlét.
Ebben a témában 2 kurzust is lesz lehetőséged elvégezni. Az egyik a bibliai alapokat fogja körbe járni, a másik inkább a gyakorlati kérdésekre fókuszál.
Olyan kérdéseket tudsz megválaszolni a magad számára, hogy... Mi a vezetés? Miért van szükség egyáltalán vezetőkre? (Vezetés célja). Mi a vezetés funkciója egy közösségben vagy csoportban? Mit csinálnak a vezetők? (Vezetők feladata) Kikből lehetnek vezetők? (Vezetők személye, jelleme, elhívása) Hogyan kell vezetni? (Vezetési módszerek, stílusok, eszközök). A kurzusok során dolgozni fogsz a személyes élményeiddel.
A kurzus segíteni fog abba is, hogy önmagad számára is megfogalmazd, hogy neked mi a viszonyod a vezetői elhíváshoz, mi a Te vezetői ideálod?
Kurzus I. Vezetés az újszövetségben
Kurzus II. Vezetés gyakorlati kérdései
© 2023 - Szünergosz Baptista Bibliaiskola - Minden jog fenntartva.
A honlapot készítette: KardosHonlap